воскресенье, 29 ноября 2015 г.

Арт-терапія на заняттях студії образотворчого мистецтва

     На даний момент поряд з навчанням велика увага приділяється здоров'ю дітей. Розробка і впровадження нових результативних здоров'язберігаючих педагогічних технологій, форм і методів навчання сприяють збереженню здоров'я, різнобічному розвитку дитини і є життєвоважливою необхідністю сучасної системи освіти. Але не потрібно забувати, що поняття «здоров'я» включає в себе не тільки фізичне, а й психічне здоров'я дітей. Як вчитель образотворчого мистецтва я постійно шукаю в викладанні предмета нові грані і приховані резерви навчання і виховання дітей. Заняття образотворчим мистецтвом настільки багатогранне, що дозволяє вирішувати не тільки питання про духовне, а й психофізичне здоров'я школярів. Адже малювання не просто сприяє розвитку дитини і пов'язує між собою найважливіші функції: зір, рухову координацію, мову і мислення, а й визначає духовне становлення і психологічний розвиток особистості.

     Лікування за допомогою мистецтва- отримало назву арт-терапія. Методика арт-терапії на заняттях образотворчого мистецтва базується на переконанні, що внутрішнє "Я" людини відбивається в зорових образах щоразу, коли він спонтанно, особливо замислюючись в своїх творах, малює, пише картину, ліпить. Прийнято вважати, що образи художньої творчості відображають всі види підсвідомих процесів, включаючи страхи, внутрішні конфлікти, спогади дитинства, сновидіння. При їх словесному описі у дитини можуть виникнути труднощі. Тому саме невербальні засоби часто є єдино можливими для вираження і прояснення сильних переживань.
     Саме тому увагу привертає арт-терапія, можливість саморозкриття дитини в художній творчості.
     Чому саме арт-терапія?
     По-перше, малюнок дозволяє проводити первинну діагностику стану емоційної сфери людини.
     По-друге, вже сам процес малювання виконує профілактичну і терапевтичну функції, приводячи в баланс внутрішній стан фізичних, психічних і емоційних якостей у розвитку дитини, і в цьому процесі "ведучий" сама дитина.
     По-третє, при малюванні у дитини відбувається розвиток складних рухів кистей рук (зокрема, обертальних) і тактильної чутливості (дотику), виробничого мислення, зорово-моторної координації і окоміру.
     По-четверте, малювання стимулює розвиток лівої, образної півкулі головного мозку дитини (отже, і образного мислення).
     По-п'яте, можливість показати плоди своєї праці іншим (наприклад, вивісити малюнок на стіну для загального огляду, участь у виставках, конкурсах) наповнює душу дитини позитивними емоціями через усвідомлення своєї творчості, унікальності свого твору, гордості за нього і, в кінцевому рахунку, за себе як автора.
     Таким чином, арт-терапія додатково сприяє формуванню позитивної самооцінки дитини та її позитивного ставлення до навколишнього світу, розвиває сенсорні здібності, впливає на естетичний розвиток.
     У свою чергу використання технології «арт-терапії» (малюнок і малювання) дозволяє розвивати комунікативні навички дитини здатність до співпраці з однолітками. Крім усього іншого, арт-терапія - прекрасний спосіб безболісно для інших висловити свої емоції і почуття.
     Арт-терапія дозволяє дітям вибирати техніку малювання самим. При виконанні роботи діти можуть використовувати нетрадиційні образотворчі техніки, що дозволяє зняти негативні емоції, перенаправивши їх на матеріал. Наприклад: монотипія - це одна з найпростіших графічних технік. Виконання роботи нагадує дитячу гру: малюєш на склі або на плівці картину і друкуєш на аркуші паперу. Це цікаво і маленьким, і дорослим. Цікава робота на жатому папері, коли виконуємо заливку чистого альбомного листа акварельною фарбою, і поки лист вологий, мнемо його в грудку. Потім лист розгортаємо, даємо висохнути паперу і виконуємо задуману композицію на цьому тлі. Цей прийом знімає агресію і може використовуватися в критичних ситуаціях.
     Агресивні діти часто працюють сухим матеріалом: кольоровою крейдою, олівцями, ручками. Вони малюють хижих тварин, війну. У таких учнів часто проявляється агресивність до матеріалу (папір рветься, ламаються олівці). Гіперактивні діти малюють штрихом, крапками, ляпками, колірними плямами. Невпевнені, тривожні діти воліють малювати фарбами, люблять розфарбовувати маски та особи. Малювання - безпечний спосіб зняття напруги.
     Результат: не тільки навчити дитину малювати, а допомогти завдяки арт-терапії впоратися з проблемами, що викликають у нього різні емоції, дати вихід творчій  енергії. Дитина озброюється одним з доступних і приємних для нього способів зняття 

Комментариев нет:

Отправить комментарий